محسن یگانه یا گرشا رضایی؟/دو نگاه متفاوت به مخاطب در «هنرـ صنعتِ» موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۱۱۶۸
خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی: محسن یگانه دیشب ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ حین برگزاری کنسرت در بوشهر صدایش گرفت و ادامه اجرا را متوقف کرد. او اما عمیقا از حاضرین در سالن عذرخواهی کرد و این نگاه به مخاطب همان نگاهیست که در شان هنرمند و مخاطب ایرانیاش باید باشد.
محسن یگانه در این کنسرت هنگام اجرای آهنگ «بهت قول میدم» صدایش میگیرد و ادامه کنسرت را متوقف میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: خیلی وقت است کنسرتهایم را کنسل نکردهام حتی تا ۵ دقیقه قبل استیج هم فکر نمیکردم این اتفاق رخ دهد. نمیدانم چه باید بگویم، هزینه همه بلیتها را پس میدهم و یا همه این جمع در کنسرت بعدی بوشهر بلیتشان را جدا رزرو میکنیم، هرچه ضرر و زیان این برنامه باشد با من است و به تهیهکننده پرداخت خواهم کرد. امیدوارم من را ببخشید، هر چه همیشه داشتم از شما بوده است. کلمات نمیتوانند حال مرا توصیف کنند، رویم نمیشود در چشمانتان نگاه کنم. شرمنده، رویم سیاه! ولی حال من را بفهمید صدایم گرفته و درخور شأن گوشهای شما نیست. تا اینجا هم برای خاطره داشتن شما از امشب، اجرا کردیم...
اینها واژه به واژه حرفهای دیشب محسن یگانه خواننده سرشناس موسیقی پاپ بود که عمدا اینجا بهطور دقیق و کامل ارائه شد تا به این مقوله بپردازیم که بیشک تراز و شان هنرمندان معطوف به نوع نگاهشان به مخاطب خواهد بود و این مساله مهمترین و تعیینکنندهترین مساله برا جایگاه یک هنرمند محسوب میشود.
هرچه هنرمند و سلبریتی بیشتر به جایگاه مخاطب آگاه باشد و منزلت او را حفظ کند، چند مساله را در ذهن متبادر میسازد. اول اینکه هنرمند قدر و جایگاه مخاطب را میداند و اینکه در یک زیست اجتماعی، هنرمند در یک تعریف اجتماعی بدون مخاطب نمیتواند هویتی مستقل برای خود داشته باشد و دوم اینکه هر زمان که ارتباط بین هنرمند و مخاطب گسسته شود و هنرمند درکی از مخاطب نداشته باشد و نداند حیات هنری اجتماعی او بسته به وجود همان مخاطبیست که به او معنی بخشیده است، آنجاست که مرگ تدریجی هنرمند کلید میخورد.
این روزها فصل داغ کنسرتهاست، جدای از محبوبیتی که با برگزاری کنسرت برای هنرمند افزون میگردد، مساله اصلی و بدون تعارف در اینجا کسب درآمد مالی است که این بخش را میتوان مهمترین بخشی دانست که حیات هنرمند و سلبریتی را به خود نیازمند میسازد.
اما متاسفانه برخی از این هنرمندان که با پول و عشق و احترام همین مخاطبان به جایگاهی رسیدهاند، به سرعت فراموش میکنند که در این تقابل دوسویه که آنها با آهنگی حال مخاطبشان را خوب میکنند اما در عوض دهها مزایای کمنظیر به دست میآورند و به راحتی فراموش کرده و قدر مخاطب را آنچنان که باید نمیدانند.
مساله گرفتگی صدای محسن یگانه در کنسرت دیشب باعث شد تا در طول یک ماه دو نمونه و دو رویکرد برخورد سلبریتی با مخاطبان را ببینیم. دو نوع نگاه کاملا متفاوت که در یکی که هنوز در میانه راه است، و هنوز جا دارد تا به مراتب بهتری برسد، نگاهی از بالا به پایین به مخاطب دیده میشود. نگاهی که در خود چندین ضعف مستتر را آشکار میکند.
آقای گرشا رضایی در حاشیهای که در کنسرت چند هفته پیشش به وجود آورد اول از فقدان اطلاعات رنج میبرد و فقدان اطلاعات تاریخی و فقدان شناخت درست از اقوامی که خود او نیز یکی از همین اقوام است. چراکه یک سلبریتی که لهجه یا گویش و رفتار خاصی از یک قومیت خاص را به مثابه پدیدهای سطح پایین قلمداد کند حتما از فقدان اطلاعات رنج میبرد چراکه با کمی مطالعه متوجه خواهد شد که به چه دلیل و تا چه اندازه در نوع برخورد خود با مخاطبین آن کنسرتش اشتباه کرده است.
همین نوع برخورد گرشا رضایی مصداقی از عدم مخاطب شناسی و مخاطب محوری بود و دیشب برخورد محسن یگانه خواننده معروف پاپ گونهای پسندیده از برخورد با مخاطب و احترام به جایگاه مخاطب را نشان داد و آن مثل قدیمی در ذهن متبادر میشود، که «هر کسی که به دیگران احترام بگذارد در اصل به خود احترام گذاشته است».
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: محسن یگانه گرشا رضایی مخاطب کنسرت پاپ محسن یگانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
دریافت 7 MB
علی سعیدی خواننده و معلم آواز در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره تازه ترین فعالیت هایی که همراه با برادر دوقلوی خود محمد سعیدی در عرصه موسیقی انجام داده است، بیان کرد: به تازگی و پس از انتشار قطعه «بوگو چیطو شد» که با لهجه اصفهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، تک آهنگ جدیدی به نام «بلندبالا» براساس ترانه فولک شیرازی برای موسیقی الکترونیک و کمانچه تنظیم و منتشر کردیم. در این تک آهنگ که با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه کنندگی مسعود عابدی و شعری از باباطاهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، امیرمهدی مقدم تنظیم کننده، شهاب روحانی نوازنده کمانچه و امیرحسین محسنی گرافیست دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می دهند.
وی افزود: قطعات فولکلوریک معمولا یک خط ملودی بیشتر ندارند مثل همین قطعه «بلندبالا» که خط ملودی اش یکی است ولی ما آمدیم آن را در اوج اجرا کردیم و ضمن حفظ ساختار ملودی به قطعه پرو بال دادیم. در انتخاب اشعار هم براساس ترجیع بند، دو بیتیها را انتخاب کردیم که «وحدت موضوع» ترجیع بند هم حفظ شود. در این چارچوب تلاش کردیم تا با در کنار هم قراردادن موسیقی الکترونیک در کنار ساز ایرانی، شرایطی را فراهم کنیم که مخاطب جوان و نوجوان موسیقی در این سالها با اتکا به یک قطعه به روز رسانی شده، ترغیب به شنیدن این قطعه موسیقایی مرتبط با موسیقی فولک ایرانی شود.
سعیدی در پایان بیان کرد: آن چه در این قطعه ارایه شده، ادامه همان قطعه قبلی است که براساس لهجه اصفهانی در حوزه فرهنگ عامیانه منتشر شده بود و ما این بار با محوریت شیراز آن را به مخاطب تقدیم کردیم. قطعه ای که به طور کامل محلی نیست اما دربرگیرنده رگه هایی از موسیقی پاپ است که مخاطبان امروزی جامعه را هم هدف گذاری کرده است.
برای شنیدن قطعه «بلند بالا» اینجا را کلیک کنید.
کد خبر 6096895 علیرضا سعیدی