Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، شنبه شب بود که وقوع یک حاشیه در کنسرت زاهدان گرشا رضایی، موجی از هجمه‌ها را به سمت این خواننده پاپ سرازیر کرد و کار به جایی رسید که پای دادستانی نیز به این موضوع باز شد تا آنها خواهان ارائه توضیحاتی از سوی این خواننده جوان شوند.

رواج معضل جدید در کنسرت‌های زنده | آنها فقط لب می‌زنند | فاجعه‌ای به نام «پلی‌بک» در اجراهای زنده موسیقی همه پلی‌بک‌هایی که جنجالی شدندبی‌احترامی عجیب خواننده مشهور پاپ به هوادار زاهدانی در کنسرت | توهین گرشا رضایی به زاهدانی‌ها؟

در جریان این اتفاق، یکی از حاضران در سالن، از رضایی تقاضا می‌کند تا پلی‌بک (لب‌خوانی) نکند و رضایی در پاسخ به این فرد، از ادبیاتی استفاده کرد که چنین حاشیه‌هایی را برای او ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته که این خواننده در ویدئویی که روز گذشته منتشر کرد، عنوان کرد که ادبیات او همواره توام با شوخی بوده و آن فرد، از ابتدای مراسم، در پی ایجاد حاشیه و بی‌نظمی بوده است. اما در این موضوع، نکاتی وجود دارد که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

اینکه اجرای گرشا رضایی، پلی‌بک بوده یا خیر، موضوعی است که باید فیلم آن بازبینی شود تا بتوان به درستی در مورد آن سخن گفت. اما این اتفاق که بخشی از آن ناگزیر و به دلیل نبود صدابردار حرفه‌ای نه‌چندان زیاد در ایران است، سبب شده تا بسیاری از خوانندگان پاپ با سوءاستفاده از این قضییه، به سمت کلاب رفته و شکلی لب‌خوانی را در کنسرت‌های خود به اجرا بگذراند.
اتفاقی که بارها در اجرای به‌ظاهر زنده رخ داده است و متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم که با وجود لو رفتن این اتفاق، قانون یا جریمه بازدارنده برای عدم‌تکرار این نقیصه در اجرای زنده اندیشیده نشده است. بارها شده که فیلم و کلیپ پلی‌بک یک خواننده در شبکه‌های مجازی پخش شده و آن خواننده بی‌توجه به این اتفاق، فرداشب نیز به روی صحنه رفته و باز هم پلی‌بک خوانده است.

دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید نقش تعیین‌کننده‌تری در این موضوع ایفا کرده و جریان موسیقی را به سمتی هدایت کند که اگرچه روح آن مبتنی بر سینتی‌سایزر و فضای غیرآکوستیک است اما این فضا، در اجراهای زنده و به احترام مخاطبی که در این شرایط اقتصادی، چندصد هزار تومان هزینه کرده و برای تماشای یک اجرای زنده به سالن کنسرت می‌روند، با پلی‌بک‌خوانی، غیرحرفه‌ای نشده و توهینی علیه ده‌ها نفری که برای تماشا آمده‌اند تلقی نشود.

اساسا یکی از تفاوت‌های بزرگ نسل جدید خوانندگان با نسل طلایی نیمه دوم دهه ۷۰، در همین اجرای زنده است. نسل طلایی، متناسب با ضرورت ساز، ارنج ارکستر می‌چید و به روی صحنه می‌برد و اجرایی زنده را ترتیب می‌داد اما بسیاری از خوانندگان نسل کنونی، بدون ضرورت ساز، افرادی را به روی صحنه می‌برند و اگر بخواهند اجرای کلاب داشته باشند، آن نفرات به شکلی ظاهری، ساز می‌زنند و همه چیز بر عهده آن لپ‌تاپی است که در پشت‌صحنه، تراک‌ها را پلی کرده و هم خواننده و هم نوازندگان، به‌نوعی ادای اجرای زنده را درمی‌آورند.

در اینجا ضرورت دارد که دفتر موسیقی، محرومیت‌هایی را برای کسانی که از این شیوه به استقبال اجرای زنده می‌روند، رونمایی و رسانه‌ای کند تا تراز اجرای حرفه‌ای و تخصصی کنسرت در ایران، بالا برود.

البته که همواره صحنه اجرای زنده، هیجاناتی را برای خوانندگان و علی‌الخصوص آماتورها به همراه دارد. بنابراین در شرایط کنونی که چنین هجمه‌هایی به گرشا رضایی صورت گرفته است، منطقی است که به جای ایراد به آن سخنان و مقابله با آن، به افزودن بندهایی در آئین‌نامه مربوط به کنسرت برسیم که پلی‌بک‌خوان را در اندازه‌های یک جرم، بزهکاری محسوب کرده و با خاطیان، برخورد جدی شود.

چنین دستاوردی، قطعا به ارتقای محتوایی کنسرت‌ها و افزایش سطح تکنیکی آنها خواهد انجامید و سبب می‌شود تا در سال‌هایی که شاخص‌ها کیفی کنسرت، به یک عادت روتین در خوانندگان تبدیل شده، به رشد تکنیکالی نائل آید و هر کنسرت، به مثابه یک اتفاق مهم در کارنامه یک خواننده و گروه او تبدیل شود.

کد خبر 688876 منبع: ایرنا برچسب‌ها موسیقی ایرانی كنسرت موسيقى موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موسیقی ایرانی كنسرت موسيقى اجرای زنده گرشا رضایی پلی بک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۰۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،یکی از بزرگترین رویداد‌های موسیقی جهان، مسابقات آواز یوروویژن، در هفته دوم ماه مه در سوئد با حضور نمایندگان ۳۷ کشور شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود در طول هفته منتهی به برگزاری شصت و هشتمین دوره مسابقات یورویژن، حدود ۱۰۰ هزار نفر از ۸۹ کشور جهان از مالمو شهر میزبان این رقابت‌ها بازدید کنند.

این در شرایطی است که همزمان با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری این مسابقات، نگرانی‌ها از امنیت برگزاری مراسم رو به افزایش است. در حالی که پلیس سوئد هدف اولویت‌دار خود را «گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا» می‌داند، مقامات از اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده ضد اسرائیلی، حملات سایبری و تبعات عضویت سوئد در ناتو ابراز نگرانی کرده‌اند.

حملات تروریستی اسلام‌گرایان

پلیس سوئد اعلام کرده که اولویت نخست خود را «گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا» می‌داند و گفته است که پروتکل‌های امنیتی «سختگیرانه‌ای» برای مسابقه آتی وضع خواهد شد.

سال گذشته به دنبال آتش زدن قرآن در این کشور که موجب اعتراضات در جهان اسلام شد، سوئد سطح تهدید تروریستی خود را یک پله بالاتر برد و از سطح ۴ به سطح ۵ افزایش داد.

حضور بحث‌برانگیز اسرائیل

یوروویژن امسال با جنجال‌هایی بر سر شرکت اسرائیل همراه بوده است. گروهی از حامیان فلسطین به خاطر جنگ در غزه خواستار تحریم یورویژن شده‌اند و درخواست‌هایی نیز برای حذف اسرائیل از این رقابت‌ها مطرح شده است. بسیاری از هواداران نیز از هنرمندان خواسته‌اند که علیه اسرائیل صحبت کنند.

اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا (EBU) که این مسابقه را برگزار می‌کند، در برابر درخواست‌ها مبنی بر حذف اسرائیل مقاومت کرده، اما به این کشور دستور داد متن آهنگ نماینده‌اش را (که ابتدا با اشاره به حمله ۷ اکتبر حماس «باران اکتبر» گذاشته شده بود)، تغییر دهد.

این تصنیف که اکنون به «گردباد» (Hurricane) تغییر نام داده شده است، توسط خواننده ۲۰ ساله «ادن گولان» اجرا خواهد شد.

عضویت سوئد در ناتو و خطر روسیه

سازمان دهندگان گفته‌اند که خطر افزایش تنش‌ها با روسیه پس از عضویت سوئد در ناتو بالا رفته است. روسیه تهدید کرده بود که در پاسخ به این تصمیم «اقدامات متقابل سیاسی و نظامی-فنی» نامشخصی را اتخاذ خواهد کرد.

یک گزارش ویژه پلیس سوئد که درباره تهدیدات احتمالی تهیه شده است، حملات سایبری و اختلال در برنامه‌های تلویزیونی را ممکن دانسته است.



اما زیر سایه همه این تهدیدات، این مسابقات چه تاریخچه‌ای دارد و برگزاری آن به چه صورت است؟ در زیر به شماری از مهم‌ترین سوالات در خصوص یورویژن می‌پردازیم:

مسابقات یوروویژن از سال ۱۹۵۶ همه‌ساله برگزار می‌شود. این مسابقه دارای اجرای موسیقی زنده از اکثر کشور‌های اروپایی و همینطور فراتر از آن، از جمله اسرائیل و استرالیا است.

یوروویژن در ابتدا برای پخش تلویزیونی در تنها هفت کشور هلند، سوئیس، بلژیک، آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و ایتالیا آغاز به کار کرد. اما به سرعت گسترش یافت تا جایی که بیننده‌های این مسابقه در سال گذشته با رشدی بی‌سابقه به ۱۶۲ میلیون نفر رسید.

مسابقات یوروویژن ۲۰۲۴ چه زمانی برگزار می‌شود؟

این رویداد در تاریخ ۷ مه در ساعت ۱۹ به وقت محلی در مرحله نیمه‌نهایی آغاز می‌شود. دو روز بعد در ۹ مه یک مسابقه نیمه‌نهایی دوم برگزار می‌شود و سرانجام فینال بزرگ این رقابت‌ها روز شنبه ۱۱ مه برگزار خواهد شد.

یوروویژن کجا برگزار می‌شود؟

این دوره مسابقات یوروویژن در مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد با جمعیت ۳۶۲ هزار نفر جمعیت، و در سالن کنسرت «مالمو آرنا» با ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر برگزار خواهد شد.

سوئد در مجموع هفت بار میزبانی مسابقات یوروویژن را برعهده داشته که استکهلم (۳ بار در سال‌های ۱۹۷۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶)، گوتنبرگ (۱ بار در سال ۱۹۸۵) و مالمو (۲ بار در سال‌های ۱۹۹۲و ۲۰۱۳) از شهر‌های میزبان این رقابت‌ها بوده‌اند.

نمایندگان چه کشور‌هایی در نیمه‌نهایی‌ها رقابت می‌کنند؟

هنرمندان کشور‌های قبرس، صربستان، لیتوانی، ایرلند، اوکراین، لهستان، کرواسی، ایسلند، اسلوونی، فنلاند، مولداوی، آذربایجان، استرالیا، پرتغال و لوکزامبورگ در دور نخست نیمه‌نهایی به رقابت می‌پردازند.

هنرمندان کشور‌های مالت، آلبانی، یونان، سوئیس، چک، اتریش، دانمارک، ارمنستان، لتونی، سن مارینو، گرجستان، بلژیک، استونی، اسرائیل، نروژ و هلند نیز در دور دوم نیمه‌نهایی با هم رقابت می‌کنند.

چه کسی در فینال بزرگ شرکت می‌کند؟

۱۰ نفر برتر از هر دور نیمه‌نهایی در فینال شرکت خواهند کرد. علاوه بر این ده نفر نماینده کشور برنده سال گذشته و میزبان (یعنی سوئد) به همراه «پنج بزرگ» شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به طور خودکار به فینال راه پیدا می‌کنند.

در مجموع ۲۶ فینالیست وجود خواهد داشت.

چرا «پنج بزرگ»؟

پنج کشور بزرگ فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا بیشترین کمک مالی را به اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا می‌کنند. از همین رو و از سال ۲۰۰۰ بدین سو، این کشور‌ها به طور خودکار جایگاه خود را در فینال تضمین کرده‌اند.

چگونه می‌توان مسابقات را تماشا کرد؟

این مسابقات توسط تلویزیون‌های تمامی ۳۷ کشور شرکت‌کننده پخش خواهد شد. همچنین افراد می‌توانند در یوتیوب این رقابت‌ها را ببینند.

سیستم رای‌دهی چگونه است؟

تماشاگران در خانه نتیجه نفرات برتر دو مرحله نیمه‌نهایی را مشخص خواهند کرد. در فینال بزرگ، اما مخاطبان و هیئت داوران حرفه‌ای حق رای خواهند داشت.

کدام کشور‌ها برنده بیشترین یوروویژن شده‌اند؟

سوئد و ایرلند هر کدام با هفت برد پیشتاز هستند. فرانسه، لوکزامبورگ، بریتانیا و هلند هر کدام پنج بار قهرمان شده‌اند.

چه کسی سال گذشته برنده شد؟

لورین خواننده سوئدی با آهنگ «خالکوبی» سال گذشته برای دومین بار برنده مسابقه شد. او پس از جانی لوگان ایرلندی تنها کسی است که دو بار برنده این رقابت‌ها شده است.

دیگر خبرها

  • ببینید | حرکت هماهنگ دختران شیرازی در کنسرت آقای خواننده
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • کنسرت سامان احتشامی دو شب دیگر تمدید شد/ پنج شب اجرا در تالار رودکی
  • گریه ناگهانی آقای خواننده در هنگام اجرای آهنگ در کنسرت | فیلم
  • تصاویر جدید جاستین بیبر که طرفدارانش را نگران کرد + عکس
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در مارگون و بهمئی
  • ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی